kongresprawapracy.pl

Blog w tematyce biznesu, finansów i pracy.

BiznesFinanse

Jak napisać biznes plan?

Jak napisać biznes plan?

Coraz więcej osób zastanawia się nad rozpoczęciem własnej działalności. Jest to dobry krok pod warunkiem, że przed podjęciem ostatecznej decyzji przygotujemy biznes plan. Co to jest biznes plan? Jak napisać biznes plan? Lepiej zrobić to samemu, a może zatrudnić profesjonalistę?

Co to jest biznes plan?

Otwierając działalność, musimy dokładnie przemyśleć, co chcemy sprzedawać, jaka jest konkurencja i czy mamy wystarczające środki. W tym celu potrzebne jest napisanie biznes planu. Biznes plan jest projektem, w którym znajdują się wszystkie założenia dotyczące działalności, którą chcemy prowadzić. W biznes planie muszą się znaleźć odpowiednie punkty, na podstawie których będziemy mogli ocenić, czy ta branża ma szanse powodzenia, czy lepiej zrezygnować z otwarcia firmy. Napisanie biznes planu nie jest trudną sprawą, choć może wielu osobom przysporzyć problemów. Należy się do niego przyłożyć, gdyż tylko wtedy odzwierciedli on rzeczywistość.

Jak dobrze napisać biznes plan?

W każdym biznes planie muszą znaleźć się istotne punkty, których nie wolno pominąć. Na początku należy przedstawić rodzaj działalności, którą chcemy prowadzić. Bardzo ważne jest opisanie firmy oraz produktu czy usługi, które będą oferowane. Całe przedsięwzięcie musi być scharakteryzowane. W biznes planie musimy ująć również wielkość firmy oraz jak będzie ona zarządzana. Istotne jest opisanie ilości pracowników, których będziemy zatrudniać i jakie zadania będą oni wykonywać. Dokładnie powinniśmy również zbadać lokalny rynek i uwzględnić największych konkurentów, z którymi będziemy rywalizować o względy klientów. To, czy działalność ma szanse powodzenia, powinno znaleźć się w strategii marketingowej, którą musimy stworzyć. Reklama jest kosztowną inwestycją, która przynosi jednak bardzo dobre efekty. Musi to zostać uwzględnione w naszym projekcie. Na koniec oczywiście powinniśmy stworzyć plan finansowy. Ustalamy, jakie środki posiadamy, ile chcemy zarabiać i czy przychody starczą na pokrycie kosztów.

Czy warto zlecić napisanie biznes planu zewnętrznej firmie?

Z pozoru może się wydawać, że biznes plan jest prosty do napisania. Jednak osobom, które nie mają pojęcia o aspektach ekonomicznych czy podatkowych, może przysporzyć on wielu problemów. W biznes planie musi znaleźć się analiza finansowa, która obejmuje podatki i opłaty ZUS. Musimy także zorientować się w marketingu i rodzajach reklamy. Ważne jest także uwzględnienie przepisów oraz sprawdzenie, czy do danej działalności potrzebujemy zezwoleń, czy koncesji. Jeśli te sprawy nas przerastają i nie mamy o tym pojęcia, to możemy skorzystać z oferty firmy, która zajmuje się sporządzaniem biznes planów. Przy okazji w takiej firmie możemy liczyć na profesjonalne doradztwo. Bardzo wiele z nich ma swojej ofercie usługi z zakresu pomocy w sprawach podatkowych oraz księgowych. Pracują tam ludzie, którzy wiedzą, jak działa rynek. Rozmawiając z nimi, możemy pomyśleć o innym rodzaju działalności lub mogą oni nam podpowiedzieć, co zrobić, aby biznes był opłacalny.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *