kongresprawapracy.pl

Blog w tematyce biznesu, finansów i pracy.

Praca

Na czym polega asertywność w pracy?

Na czym polega asertywność w pracy?

Bycie asertywnym jest niezwykle ważne w codziennym życiu. Wiąże się to między innymi z umiejętnością wyrażania swojego zdania i odmawiania we właściwy sposób. Asertywność ma znaczenie także w pracy, chociaż wielu osobom sprawia to spory problem. Jak wiadomo, nikt nie chce zostać źle odebrany, narazić się współpracownikom ani szefowi. Istotne staje się jednak bycie w zgodzie z samym sobą, nierobienie niczego wbrew własnej woli. Należy wobec tego postawić granicę i wymagać, aby inni to uszanowali. Oczywiście nie należy być przy tym agresywnym ani niezbyt emocjonalnym.

Dlaczego asertywność jest ważna?

Asertywność jest kompetencją miękką, której można się oczywiście nauczyć. Jeśli ktoś będzie osobą asertywną w pracy, to może liczyć na lepsze relacje międzyludzkie z współpracownikami i przełożonym. Jest to duża zaleta, świadczy o profesjonalizmie. Osoby nieasertywne są uległe, robią rozmaite rzeczy wbrew sobie, co rodzi w nich frustrację. Mają o to do siebie pretensje, ale niczego nie zmieniają na lepsze. Osoby asertywne są mniej zestresowane. Wynika to w dużej mierze z mniejszego obciążenia psychiki. Nie stawiają cudzych potrzeb nad swoimi, aby tylko spełnić czyjeś oczekiwania. Oczywiście niektórym osobom może nie podobać się to, że ktoś jest asertywny.

Asertywność przykłady

Można dużo pisać o asertywności, ale nadal niektórzy nie wiedzą, o co w tym wszystkim chodzi. Najlepiej pokazać to wobec tego na przykładach. Jeśli ktoś nie chce się na coś zgodzić, to powinien podać konkretne powody swojej decyzji. Jeśli argumenty nie przemawiają do rozmówcy i on nadal upiera się przy swoim, stara się przekonać do zmienienia czyjegoś zdania, to należy kontynuować swoją kwestię aż do uzyskania pożądanego efektu, czyli powtarzać aż do skutku. Istotne staje się także mówienie, że szanuje się czyjeś zdanie, ale chce się wyrazić też swoje. Trudno jest w przypadku osób zdenerwowanych, które nie mogą się uspokoić i krzyczą. W takiej sytuacji osoba asertywna prosi o zaprzestanie podnoszenia głosu. Jeśli nie przynosi to efektu, to informuje o tym, że źle się z tym czuje. Przy braku reakcji pozostaje już zakomunikowanie swojego odejścia i zakończenie konwersacji, jeśli nie dojdzie do żadnych zmian. Przy ich braku należy zrobić tak, jak się powiedziało.

Asertywność w pracy, czyli co?

Jeśli ktoś chce być asertywny w pracy, to powinien być w stanie odmówić zrealizowania zadania, które nie należą do obowiązków na jego stanowisku. Kolejną kwestią staje się jasne wyrażanie swoich próśb skierowanych do innych pracowników. Należy także precyzyjnie zadawać swoje pytania. Asertywność to także umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki. Swoje decyzje trzeba być w stanie w odpowiedni sposób wyjaśnić, uzasadnić. Warto wiedzieć, że osoby asertywne są bardziej produktywne i efektywniejsze od innych. Idealnie sprawdzają się między innymi na stanowiskach kierowniczych. Istotne jest to, aby nie oceniać ludzi. Osobista krytyka jest mile widziana. Należy krytykować konkretne zachowania, produkty i działania.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *